Nyt fra bestyrelsen 2020

Se link forneden for de tidligere års nyt fra bestyrelsen

Siden sidst opdateret: 15-01-2021 20:08


Indholdsfortegnelse:

Referater bestyrelsesmøder


2/12-2020 Supplerende kriterier for optagelse af hvalpe på klubbenshjemmeside

Der kan ikke annonceres på klubbens hjemmeside under,
- Planlagte parringer
- Hvalpe på vej
- Hvalpeliste
såfremt et af forældredyrene opfylder nedenstående kriterier. Kriterierne er gældende fra 9 februar 2021 :

Punkt 1.
Såfremt det er tævens 3. kuld, der er født ved kejsersnit.

Punkt 2.
Det er tævens 6. kuld samt at tæven har fået hvalpe to på hinanden følgende løbske perioder.

Punkt 3.
Med mindre der foreligger en dyrlægeattest sammen med registrering- anmeldelsen, der siger at det er sundhedsmæssigt forsvarligt at avle på tæven, efter tævens fyldte 8 år.

Punkt 4.
Matadoravlsindekset på den pågældende hanhund overstiger det til enhver tid gældende matadoravlsindeks med 10 %.
Matadoravlsindekset er 25 % hvalpetillægget, det gennemsnitlige årlige registreringstal (uden importer), set over de sidste tre år.

På bestyrelsens vegne
Per K. Kristophersen.
 


15/9-2020 Fra DKK Eksteriørbedømmelser

Til DKK’s kredse og samarbejdende specialklubber

(kopi til DKK’s bestyrelse og medarbejdere)

 

 

Kære alle

 

Vedr. Eksteriørbedømmelser

 

DKK åbner nu op for en generel mulighed for at få en hund bedømt af en autoriseret dommer uden at skulle deltage på udstilling.

Behovet for en generel ordning vedrørende dette er særligt stort i øjeblikket, fordi mange udstillinger aflyses grundet Covid-19.

 

DKK har således truffet aftale med nedenstående dommere om, at hundeejere gerne må kontakte dem direkte for at træffe aftale om at få foretaget en eksteriørbedømmelse privat hos dommeren.

 

Dommere

Navn

Landsdel

Racer

Tlf.

Mail

Annette Bystrup

Jylland

Alle racer

20440816

bystrup@a-by.dk

Hanne Laine Jensen

Fyn og Sydjylland

Alle racer

21767668

neserjensen@gmail.com

Svend Løvenkjær

Sjælland m/øer

Alle racer

21490690

cultus@city.dk

Birgit Seloy

Sjælland m/øer

Gr. 2, 3, 9 + Dansk Spids og Tyske Spidser

21931762

seloy@loveletters.dk

Jørgen Hindse

Sjælland m/øer

Gr. 1, 2, 5 + Fransk Bulldog

40105144

jorgen.hindse@gmail.com

 

 

Prisen for at få foretaget en eksteriørbedømmelse er kr. 600,-, som skal indbetales kontant eller via Mobile Pay til den dommer, der foretager bedømmelsen.

 

Hunden skal være fyldt 9 måneder for at få foretaget bedømmelsen. Pudler og gravhunde skal dog være fyldt 15 måneder i forhold til omregistrering af størrelse.

 

Hundeejeren skal medbringe hundens stambog eller anden form for identifikation.

Vi opfordrer til, at antallet af fremmødende personer til eksteriørbedømmelsen begrænses til 1 person pr. hund eller så få personer som muligt.

Ved bedømmelsen sørger dommeren for at scanne hundens ID-nummer og notere dette på resultatlisten, så vi sikrer, at ”den rigtige hund” bliver bedømt.

 

Mange vil benytte sig af muligheden for at få en eksteriørbedømmelse for at kunne opfylde et eksteriørkrav i avlsanbefalingerne, så man kan opnå en stambog med påtegning (BASIS+).

Andre benytter primært eksteriørbedømmelserne til hunde, der ikke kan udstilles, f.eks. fordi de er blevet klippet ned eller af anden årsag ikke er i udstillingspels, eller fordi hunden har pådraget sig en skade, som gør, at den ikke kan udstilles (f.eks. fået fjernet et stykke af halen). Her eksteriørbedømmes hunden oftest for at afgøre, om den er racetypisk i forhold til avl, eller for at afgøre, om hunden er registreret med korrekt farve, hårlag eller størrelse.

 

Ligesom på udstillingerne er dommerens afgørelse inappellabel.

I tilfælde, hvor eksteriørbedømmelsen danner basis for omregistrering til DKK fra en anden organisation, kan hunden højst eksteriørbedømmes 2 gange.

 

De specialklubber, som afholder arrangementer med eksteriørbedømmelser, bedes fremadrettet benytte vedhæftede skema til indsendelse af resultater til DKK. Prisen for registreringen er den samme som hidtil.

 

Med venlig hilsen/Best regards

DANSK KENNEL KLUB

 

Jette Nielsen

Afdelingsleder/Head of department

Udstillingsafdelingen/Show department

Udvalgssekretær for DKK’s udstillingsudvalg og standardkomité

 


12/9-2020 Særordning vedrørende opnåelse af titlen Dansk Juniorchampion – DKJUCH

Til DKK’s kredse og samarbejdende specialklubber

Kopi til DKK’s bestyrelse, udstillingsudvalg og medarbejdere

 

 

Kære alle

 

Den 17. april 2020 meddelte vi, at DKK havde vedtaget en særordning for opnåelse af titlen DKJUCH grundet restriktionerne i forbindelse med Covid-19.

Da vi stadig er meget begrænsede af Covid-19, har DKK’s bestyrelse taget ordningen op til genovervejelse og udvidet mulighederne for opnåelse af titlen:

 

Særordning vedrørende opnåelse af titlen Dansk Juniorchampion – DKJUCH

 

Mange hunde står i øjeblikket i en uheldig situation i forhold til opnåelse af titlen Dansk Juniorchampion (DKJUCH), fordi de kan risikere at være for gamle til at udstille i juniorklassen, når ”coronatiden” er overstået.

 

For at komme de hundeejere i møde, hvis hund mangler ét eller to juniorcertifikater (JCAC) for at opnå førnævnte titel, har DKK’s bestyrelse vedtaget en særordning om, at ét eller to juniorcertifikater kan erstattes af et reserve-juniorcertifikater eller et CK’er opnået i udstillingsåret 2020 for at få godkendt titlen DKJUCH.

De 3 tællende kvalifikationer skal stadig være opnået hos 3 forskellige dommere.

Til gengæld må CK’et gerne være opnået i en anden klasse end juniorklasse, f.eks. mellemklasse eller åben klasse, hvis hunden er blevet for gammel til at stille i juniorklasse, når udstillingerne genoptages.

 

Titlen DKJUCH kan således nu opnås på følgende måder:

 

3 x JCAC

2 x JCAC + 1 x RJCAC

2 x JCAC + 1 x CK opnået i 2020

1 x JCAC + 2 x RJCAC

1 x JCAC + 1 x RJCAC + 1 CK opnået i 2020

1 x JCAC + 2 x CK opnået i 2020

 

Særordningen gælder foreløbigt hele udstillingsåret 2020.

Ordningen er gældende for alle hunde, som i løbet af perioden fra nedlukningen i marts 2020 til udgangen af 2020 opfylder eller har opfyldt alderskravet for deltagelse i juniorklasse. (Det vil sige, at den naturligvis ikke gælder hunde, som var fyldt 18 måneder før nedlukningen den 11. marts 2020).

 

Med venlig hilsen/Best regards

DANSK KENNEL KLUB

 

Jette Nielsen

Afdelingsleder/Head of department

Udstillingsafdelingen/Show department

Udvalgssekretær for DKK’s udstillingsudvalg og standardkomité

e-mail: jeni@dkk.dk

tlf./tel. +45 5618 8126

 

   
   DANSK KENNEL KLUB

   Parkvej 1 · DK-2680 Solrød Strand

   tlf. +45 5618 8100

   post@dkk.dk · www.dkk.dk

 

 

 

 


 21/8-2020 Referat ekstraordinær generalforsamling


28/7-2020 SJD - Ny redaktør til bladet 'Jagthunden'


17/7-2020 Bestyrelsen indkalder til ekstraordinær generalforsamling

Orienterings-/dialogmøde ændres til Ekstraordinær Generalforsamling.

Efter weekendens udvikling på de sociale medier, har en enstemmig bestyrelse besluttet at indkalde til en ekstraordinær generalforsamling. Den tiltagende uro og de tiltagende beskyldninger af tvivlsom karakter, gør at der er ingen vindere i denne sag, men den største taber er klubben og den korthårede hønsehund.
Det lader til at underskriftindsamlingen er en langsommelig proces, derfor har bestyrelsen enstemmigt besluttet der afholdes ekstraordinær generalforsamling:

Den 16 AUG 2020, kl. 1000 på

Skolevænget 7, 7182 Bredsten

 

Dagsordenen er:

1.          1 Velkomst
    2.    
Valg af dirigent
    3.  Valg af sekretær
    4.
   Har medlemmerne tillid til at den siddende formand, med den nuværende bestyrelse, kan videreføre klubben i henhold til vedtægterne

Bestyrelsen vil opfordre medlemmerne til møde op, således flest muligt tager ansvar i denne sag og klubben får en klar retningsangivelse.

 

På bestyrelsens vegne

Per K. Kristophersen

 


10/7-2020 Bestyrelsen indkalder til et orienterings-/dialogmøde

Bestyrelsen indkalder til et orienterings-/dialogmøde

Efter længere tids uro i klubben, med beskyldninger og oplysninger af tvivlsom karakter, har bestyrelsen besluttet at indkalde til et orienterings-/dialogmøde. Der har floreret en tekst til underskriftindsamling for at stille et mistillidsvotum med formanden og kassereren. Dette er fuldstændig i den demokratiske ånd, hvilket bestyrelsen går ind for, det ændre dog ikke ved at bestyrelsen gerne vil fortælle deres version uroen.

 Mødet finder sted den 16 AUG 2020, kl. 1000 på

Skolevænget, 7182 Bredsten

Oplysning til medlemmerne har været ensidig og begrænset til få medlemmer, så derfor MØD OP uanset hvor du står rent holdningsmæssigt. Bestyrelsen opfordrer også til, at de der arbejder for en ekstra ordinær generalforsamling møder op således emnerne kan blive belyst fra begge sider. Lad os få renset luften så vi kan arbejde for den korthårede hønsehund.

På bestyrelsens vegne

Per K. Kristophersen


26/6-2020 Nyt fra bestyrelsen

Jakob Sørensen har med øjeblikkelig virkning ønsket at træde ud af bestyrelsen.
På bestyrelsens vegne, formanden.
 


15/6-2020 Nyt fra formanden

Kære medlemmer af Korthaarklubben.

Nedenstående tekst florerer blandt en sluttet kreds af medlemmer i Korharklubben, Som formand finder jeg det ikke rimeligt, at det kun er en sluttet kreds der ved hvad der sker i vores klub. Efter jeg har fået skrivelsen har jeg besluttet, at den bør offentliggøres, så alle har mulighed for at holde sig orienteret.

Der har sikkert på et tidspunkt været adressater på da skrivelsen bliver rundsendt, det vil dog have klædt de pågældende at havde underskrevet deres mistillidsvotum.

 Per K. Kristophersen.

 

Opfordring til ekstraordinær generalforsamling

Undertegnede medlemmer af Korthaarklubben bekendtgør ved underskrift, at der stilles et mistillidsvotum mod formand Per Kaa Kristophersen og kasserer Ellen Jørgensen fra Korthaarklubben. Det skal understreges, at der ikke er mistillid til andre omkring bestyrelsen end de 2 nævnte personer.

Der er ikke længere tillid til, at de 2 nævnte personer kan lede Korthaarklubben mod nye tider. Alt nyt bliver fornægtet og der er meget ringe interesse for at få klarhed over gældende regler og procedurer. De 2 medlemmer regerer hen over hovedet på både medlemmer og øvrige bestyrelse, og der favnes slet ikke bredt ud mod medlemmernes interesser.

På trods af, at kasserer Ellen Jørgensen ikke er en del af bestyrelsen, udøver hun en kæmpe indflydelse på bestyrelsesarbejdet i samråd med formanden. Derudover tales der meget dårligt og negativt til/om andre personer, man ikke bryder sig om, og der spredes en negativ stemning ude blandt medlemmerne. Andre klubber har indbyrdes samarbejde, men ikke med Korthaarklubben og dette skyldes i høj grad formanden og kasserens modstand mod dette. Vi følger ikke med de andre klubber; et eksempel kunne være det ”røde hold” som det tog 3-4 år at få indført, også her var der indædt modstand mod initiativet. Endelig er der flere eksempler på, at man fra de 2 personers vedkommende bevidst eller ubevidst fortier sandheden.


21/4-2020 KHK igangsætning udendørs aktiviteter

 

Det lader til at foreninger og organisationer  er ved ligge op til en langsom genåbning af udendørsaktiviteter.

Dette betyder konkret, at Korhaarsklubben ønsker at igangsætte udendørs aktiviteter i aktivgrupperne og i klubben, hvis der for nuværende samles maksimalt 10 personer inklusive instruktører og hundeførere og at de 2 meters afstand imellem deltagerne kan overholdes, og hvor der kan sikres en høj og nødvendig hygiejne. Endvidere må syge og svage medlemmer ikke deltage.

Dette kræver god planlægning og at gældende anbefalinger fra sundhedsstyrelsen som er:

 

 

samt at klubben ønsker at følge Danmarks Jægerforbund’s vejledning:

 

Vejledning for udendørsaktiviteter i Danmarks Jægerforbund

At genåbne udendørsaktiviteter stiller særlige krav til jagtforeningerne, skydebanerne, de frivillige og deltagerne i aktiviteterne.

Herunder finder du vejledning til, hvordan udendørsaktiviteter kan gennemføres sundhedsmæssigt forsvarligt.

 

VEJLEDNING I FORBINDELSE MED AKTIVITETER

·         Hold minimum 2 meters afstand til andre under hele aktiviteten – også under instruktion.

·         Der må max. være 10 deltagere til aktiviteten incl. trænere, instruktører, hjælpere etc.

·         Undgå kø! Benyt gerne tilmelding f.eks. ved indskydning af riffel.

·         Klubhuse holdes lukket.

·         Modtag ikke kontanter, men brug mobilepay eller bankoverførsel.

·         Bær handsker ved håndtering af vildt, dummyer, våben eller andet materiel.

·         Redskaber, faste installationer mv. bør betjenes af så få personer som muligt.

·         Lad generelt ikke genstande gå fra hånd til hånd.

·         Giv deltagere mulighed for at afspritte hænderne eller bruge vådservietter.

·         Tag hjem efter endt aktivitet.

·         Tøm alle skraldespande efter hver aktivitet.

 

Husk, når du er frivillig

Som frivillig instruktør, træner eller andet, så er det vigtigt, at du har sat dig ind i Sundhedsstyrelsens information. Det gør dig i stand til at træffe beslutninger, svare på spørgsmål og assistere andre i at træffe gode beslutninger.

Det vigtigste som frivillig er, at du passer godt på dig selv. Husk, at du gerne må sige fra – eller bede andre om at flytte lidt væk fra dig. Vi er afhængige af de frivilliges arbejdskraft, men det vigtigste er, at vi passer på hinanden – og os selv. Så føler du dig ikke tryg ved at udføre dit frivillige arbejde, så sig fra for en stund.

 

Bestyrelsen ønsker jer alle en god træning.

 

På bestyrelsens vegne.

Per Kristophersen, formand

 


19/4-2020 KHK schweissprøver

 

Korthaarsklubben har besluttet at give tilladelse til igen at afholde schweissprøver såfremt de af DKK udstukne retningslinjer overholdes: https://www.dkk.dk/nyheder/2020/dkk-s-anbefalinger-til-genoptagelse-af-schweissprøve-aflæggelse-under-corona-situationen

 

Her skal især bemærkes:
 

Små grupper – max 10 personer
·         Der må max deltage 10 personer inkl. dommer, stifindere mv. ved prøven / per dommerhold, hvilket kræver flere mødesteder.
·         DKK anbefaler, at prøveafholder og/eller specialklubben sender skriftlig information ud om disse forholdsregler, FØR deltagerne ankommer til prøven, så alle er indforstået med forventningerne til prøveaflæggelsen.
·         Det er op til prøvelederen at afgøre, om han/hun ønsker at afholde prøven.
·         Der er op til prøvelederen at arrangere prøven på en måde, så der ikke samles mere end 10 personer inkl. dommere, stifinder mv.


Raske deltagere
  ·         Det indskærpes, at kun raske personer må deltage i prøven.


Sikkerhedsafstand
  ·         Hold sikkerhedsafstand dvs. mindst 2 meters afstand til andre personer, når I aflægger prøven.


Klubhuse er fortsat lukkede
·         Klubhuse holdes fortsat lukkede grundet smitterisiko.
·         Prøveaflæggelsen forgår kun ude, hvor afstandskrav kan overholdes og smitteflader begrænses. 


Ingen fysisk kontakt
·         Ved at parkere med afstand og lave ”vinke-hilsner” sikres det, at der ikke er fysisk kontakt mellem deltagerne.
 

God hygiejne
·         Husk vigtigheden af god håndhygiejne. Vask hænder med sæbe eller brug håndsprit før og efter prøven.
 

Medbring eget udstyr og undgå at dele
·         Prøvedeltagere medbringer eget udstyr, således at smitteflader begrænses.
 

Øvrige bemærkninger
·         Dommerne modtager diplomerne i underskrevet stand inden start, så hundeførerne kan modtage diplomet straks efter prøveaflæggelserne

 

Såfremt den enkelte prøveleder ønsker at afholde en schweissprøve aftales dette med klubbens schweissprøvekoordinator, Villy Andersen, og prøven ligges på ny ind i hundeweb for tilmelding.

 

På bestyrelsens vegne.

Per K. Kristophersen, formand.
 


8/4-2020 Alle aktiviteter i Korthaarklubben og Aktivgruppene aflyses til og med udgangen af juli

Kære medlemmer.

Samfundet er i øjeblikket i en situation hvor erhvervslivet er i bund. Vi kan ikke sidde denne situation overhørig og skal respektere myndighedernes henstillinger og anbefalinger.
Med ovenstående in mente, har bestyrelsen besluttet at aflyse alle aktiviteter i Korthaarklubben til og med udgangen af juli 2020. Denne aflysning gælder alle former for såvel anerkendte prøver/træninger under klubben som under klubbens aktivgrupper.
Da situationen i Danmark er alvorlig ønsker bestyrelsen, at medlemmerne uden tøven respektere dette forbud, for på den måde at vise samfundssind.
Vi kan forvente at der kommer en udmelding fra SJD efter påske.
Hav tålmodighed, vi ses der ude en gang.

På bestyrelsens vegne.
Per K. Kristophersen – formand


1/4-2020 KHK markprøve ung- og åben klasse 25.september 2020

Kære medlemmer.

Grundet Corona situationen her i foråret har det været nødvendig at aflyse alle hundeaktiviteter og dermed også vores hovedprøve. Med baggrund i denne situation, har gode medlemmer i det sydvestjyske (omkring Ribe) tilbudt at stille terræn til rådighed og afholde kvalitetsklasser fredag den 25 september 2020, dette har bestyrelsen takket ja til.

Uafhængigt af klubbens vinderklasse den 26 september vil klubben afholde ungdoms- og åben klasse den 25 september. Vi vil starte med lidt interimistisk morgenmad, parole og afgang til terrænerne. Dagen vil blive afsluttet med matchning og herefter uddeling af vores pokaler. For de der har lyst er der mulighed for at deltage i aftenspisningen i forbindelse med vores vinderklasse, hvor vi også vil invitere vores jubilarer.

Når tiden nærmer sig vil aktiviteten blive annonceret på hjemmesiden, men reserver datoen nu.

På bestyrelsens vegne
Per K. Kristophersen, Formand


19/3-2020 Aktiviteter i KHK regi

Henset til den seneste udvikling i samfundet og SJD’s udmelding, henstiller bestyrelsen om at aktiviteter i KHK regi som minimum følger myndighedernes anbefalinger såfremt de ikke aflyses.

Her er det især kravet om ikke at samles mere end 10 der gør sig gældende.

Det betyder at en række aktiviteter, såvel samlinger som anerkendte prøver, i aktivgrupperne bliver berørt.

På bestyrelsens vegne.
Per K. Kristophersen – formand.


19/3-2020 Aflysning alle SJD og DJ prøver / træninger / øvrige samlinger

Aflysning

SJD ønsker ikke at sidde regeringens restriktioner eller dronningens henstillinger overhørig, derfor aflyser SJD fra d.d. alle forårets prøver, træninger og øvrige samlinger i SJD regi. Efter aftale med Danmarks Jægerforbund gælder dette også for tilsvarende arrangementer i DJ regi.

Hundeførerne får det fulde prøvegebyr tilbagebetalt. Vær dog opmærksom på, at Swiftbeløbet for udenlandske hundeførere skal fratrækkes.

Flemming Thune-Stephensen
Formand for SJD

 


17/3-2020 Aflysning KHK hovedprøve

Kære medlemmer.
Bestyrelsen har besluttet at aflyse hovedprøven, det sker i lyset Covid-19 indflydelse på samfundet.
Vores hovedprøve har to formål, nemlig at få afprøvet vores hunde og ikke mindst det sociale samvær blandt ligesindede.
Da vi i den nuværende situation ikke kan opfylde begge formål, har vi valgt allerede nu at melde klart ud, og sige det blev ikke i år der skulle holdes hovedprøve.
Vi er den 10 ud 12 specialklubber der aflyser. Da myndighederne vurderer at denne pandemi ikke topper før udgangen af april, ser vi ingen grund til stille en ny dato i udsigt i dette forår.
Kassereren vil den nærmeste fremtid overfører det fulde beløb til de der allerede er tilmeldt.
Vi vil skrive til de inviterede jubilarer og give dem mulighed for at vi hylder dem senere.

På bestyrelsens vegne.
Per K. Kristophersen – formand


12/3-2020 Corona Virus og hovedprøven

Som det nok er de fleste bekendt har DJ og SJD aflyst alle markprøver og andre prøver de næste 14 dage grundet Corona virus.

Vi har som specialklub godt tre uger til vores hovedprøve, vi kan ikke forudsige om situationen er bedret eller blevet værre på det tidspunkt. Det vi som specialklub kan sige er, at vi har i sinde at følge myndighedernes anbefalinger. Vi kan ikke sætte markprøver over hensynet til samfundet og de svageste i Danmark. Derfor er vi nødt til at se hvordan denne pandemi udvikler sig. Vi vil give endelig besked om det bliver en meget skrabet udgave af hovedprøven eller det bliver en aflysning, ikke senere end fredag den 27 marts 2020.

På bestyrelsens vegne.

Per K. Kristophersen - Formand

 


8/2-2020 Årbogen

Årbogens redaktør har besluttet at hun gerne vil afløses. Dette skyldes hovedsagligt at der bruges mange timer på resultater, som findes på World Wide Web og et ønske om at få mere tid til sin familie.

Ovenstående sammenholdt med at årbogen kun købes af under 20% af medlemmerne skal vi overveje om den skal fortsætte. Hvis den skal fortsætte skal der findes en redaktør og for ikke stå i samme situation som med kassereren, skal et medlem melde sig som redaktør ikke senere end 22 MAR 2020, hvis dette ikke sker bliver 2019 den sidste årbog.

Såfremt et medlem melder sig vil der selvfølgelig være en grundig overdragelse.

På bestyrelsens vegne
Per K. Kristophersen
 


 

Nyt fra bestyrelsen 2019 - klik her

Nyt fra bestyrelsen 2018 - klik her

Nyt fra bestyrelsen 2017 - klik her

Nyt fra bestyrelsen 2016 - klik her

Nyt fra bestyrelsen 2015 - klik her

Nyt fra bestyrelsen 2014 - klik her

Nyt fra bestyrelsen 2013 - klik her

Nyt fra bestyrelsen 2012 - klik her

Nyt fra bestyrelsen 2011 - klik her

Nyt fra bestyrelsen 2010 - klik her

Nyt fra bestyrelsen 2009 - klik her

Nyt fra bestyrelsen 2006-2008 - klik her

Nyt fra bestyrelsen 2002-2005 - klik her