Korthaarklubbens Generalforsamling, lørdag den 17. februar 2018 kl. 11.00 på Hotel Hedegaarden, Vejle

Dagsorden for ordinær generalforsamling den 17. februar 2018 kl. 11.00.

1.     Velkomst ved formand Per Kaa Kristophersen

2.     Valg af dirigent

3.     Valg af stemmetællere (minimum 2 stk.)

4.     Fremlæggelse og godkendelse af formandens beretning

5.     Forelæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse

6.     Budgetbehandling, herunder evt. fastsættelse af kontingent for det følgende år

7.     Valg af bestyrelsesmedlemmer, på valg er

Niels Erik Kromann    - modtager genvalg

John Okholm    - modtager genvalg

7.    Valg af suppleant

Jørgen Christensen    - modtager genvalg

8.   Behandling af indkomne forslag.

9.   Eventuelt

Det reviderede regnskab 2017, budget 2018 vil være fremlagt på generalforsamlingen, og offentliggøres på klubbens hjemmeside ca. 8 dage før generalforsamlingen. Kan ligeledes rekvireres hos kassereren.

1.   Velkomst ved formand Per Kaa Kristophersen

Formanden bød hjertelig velkommen på hans og bestyrelsens vegne. Herefter blev der holdt et minuts stilhed for de medlemmer, der var gået bort siden sidste generalforsamling. Samt særlig velkomst til de to æresmedlemmer som var til stede.

2.   Valg af dirigent

K.K. Jensen fra DKK blev foreslået som dirigent og blev valgt uden modkandidater.

Dirigenten konstaterede, at generalforsamlingen var lovlig indvarslet – den  dec. 2017 på klubbens hjemmeside og i december nummeret af Jagthunden.

Sekretæren blev enstemmigt valgt som referent.

Dirigenten konstaterede, at der var 62 stemmeberettigede og stemmesedlerne blev kontrolleret.

Dirigenten præsenterede sig selv og gjorde opmærksom på dirigentens rettigheder og pligter. Samt informerede om respektive udlev. stemmesedler og forløb af generalforsamlingen.

3.   Valg af stemmetællere

Følgende blev valgt som stemmetællere:

·         Kaj Hedegaard

·         Kaj Tørnqvist

4.   Fremlæggelse og godkendelse af formandens beretning

Formandsberetning 17 FEB 2018.

Vi har haft en lille tilbagegang på antallet af medlemmer siden sidste generalforsamling, medlemstallet svinger altid omkring årsskiftet hvor kontingentet skal betales. Der har i lang tid hersket den opfattelse at den stående hund er i tilbagegang. Når jeg sidder til møde i DJU og når jeg kommer rundt hører jeg sætningen: "Jamen de stående hunde har også tilbagegang". Jeg må gøre opmærksom at det er ikke sandt, FJD har over de sidste 1½ år haft en fremgang på ca. 350 medlemmer. Se, det er det budskab der skal sælges, når man taler om den stående hund.

I det forgange år har jeg kun deltaget i to prøver, fordi der er unghunde matriklen. Det betyder at der har været tid til at komme rundt på prøver, møde medlemmerne og samtale med disse. Jeg føler virkelig, at der en god stemning og fælles accept af hinanden. Det kommer også til udtryk ved at vi i klubben ikke har mishagsytringer, som bestyrelsen skal tage sig af. Der har været en god opbakning til klubbens arrangementer gennem hele året, dog med en enkelt bemærkning - den kommer jeg til.

Første aktivitet efter generalforsamlingen var Derbyprøven som blev holdt med base ved Jakob Poulsen. Derbyprøven er blevet afholdt som en forsøgsprøve og skulle derfor efterfølgende evalueres. I år var der to hold hvor jeg selv fulgte det ene som tilskuer. Bestyrelsen har set på resultaterne, de ressourcer der anvendes, skal der uddannes danske dommere, skal de danske regler oversættes for at blive godkendt i FCI og at der er mulighed for at deltage i en række prøver syd for grænsen. På baggrund alle overvejelser har bestyrelsen besluttet at nedlægge prøven.

Efter samtale med enkelte medlemmer er tanken opstået, at vi måske skulle indføre nogle krav til de hunde vi anvender til avl. Det kunne være alt fra en markprøvepræmiering til en udstilling eller der kunne indføres enkelte avlsrestriktioner - der måske noget at det vi skal se på i 2018.

Med ca. 30 hunde tilmeldt Bredsten udstillingen, det er det niveau vi ligger på. Der var god opbakning til morgenmad og grillarrangement må det siges at være en succes. Det var en god dag med hyggeligt samvær blandt ligesindede. Desværre oplevede vi to hunde blive diskvalificeret på grund af aggressivitet, det er helt klart en tendens vi skal slå ned på.

Vores markprøver i henholdsvis Give og Sønderjylland har også god tilslutning, desværre ligger vores vinderklasse under muligheden for at oprette to vinderklasser - de magiske 50 hunde.

Hvalpetillægget i 2017 var 34 kuld og 232 registrerede korthår (heraf enkelte importerede) mod 2016 med 26 hvalpekuld og 193 korthår.

Aktivgrupperne:

I aktivgrupperne gøres der et stort stykke arbejde for den korthårede hønsehund og generelt er vi nogenlunde dækket ind. Der er stadig sorte pletter i det N-lige Jylland, til gengæld er Aktivgruppen Aalborg godt kørende, området omkring Viborg og Aarhus er stort set lukket. Det er til gengæld glædeligt at det lader til Aktivgruppe Fyn er ved at komme op at køre, dette skyldes hovedsageligt Gitte Schmidt Petersen og mangeårige medlemmer på Fyn - hold den bare gående.

PR:

Den PR der har været i årets løb har hovedsagelig været gennem messer og skuer.

Uddannelse:

På sigt kommer vi til at mangle markprøvedommere, de er væsentlige for vores avl. Sidste år nævnte jeg at Dommerudvalget besluttet, at det er muligt at starte på dommeruddannelsen selv om man er over 50 år. Endvidere er det blevet besluttet at den enkelte dommer kan søge om at fortsætte som markprøvedommer efter det 70-tyvende år. Bjarne Jacobsen starter uddannelse som markprøvedommer i år.

Vi har ingen der er under uddannelse til eksteriørdommer, det syntes jeg stadig vi i den grad vi mangler.

I øjeblikket arbejder Dansk Ruhår Klub og Münsterlænderklubben på at en instruktøruddannelse, vi er blevet tilbudt at deltage i denne uddannelse - jeg har ja tak til dette.

Avlsarbejdet:

Der er i 2017 fotograferet 49 hunde for HD mod 28 hunde året før. Af de 49 hunde er der 1 der er faldet for HD med C-hofter - det var 2 året før. Med det fine antal HD-fotograferinger anmodede jeg DKK sundhedsudvalg om at vores HD-index skulle opdateres. Desværre blev det afslået grundet vores race er for sund. Det er selvfølgelig glædeligt, begrundelsen var at vi ville få mange hunde hvor index-tallet kommer under 100. Da ca. 98% af vores hunde er HD-frie A eller B, så vil B-hunde få et indextal under 100 - det er ikke retningsvisende.

Der er lavet enkelte avlsvejledninger i løbet året der er gået.

Samarbejdende organisationer:

Jeg har tænkt mig at behandle de tre organisationer (FJD/DJU/DKK) under et, grundet de aktiviteter der har været i 2017 og også 2018 vil være skelsættende år for den stående hønsehund. Jeg tror på at med den nye organisation er muligt at sætte den stående hund og dens ejere i centrum. Måske er timingen endda rigtig god, når tilbagegangen for den stående hønsehund er vendt.

I starten af 2017 blev FJD inviteret til møde med DKK og DJ som allerede på det tidspunkts havde holdt en række møder om organiseringen af den stående hønsehund i Danmark. Det har så affødt en møderække i forhandlingsudvalget (DKK, DJ og FJD), referatet/pressemeddelelser fra disse møder har været bragt på klubbens hjemmeside. Der arbejdes på at oprette en organisation bestående af et repræsentantskab og en bestyrelse. Repræsentantskabet består af de 12 specialklubformænd og formanden for bestyrelsen, bestyrelsen består af to fra DKK, to fra DJ og to fra repræsentantskabet samt en valgt formand. For de 6 medlemmer gælder det at de skal være valgt i respektive organisation og formanden skal have arbejdet med den stående hund, have organisatorisk talent/erfaring samt han skal godkendes i repræsentantskabet.

Alle beslutninger skal godkendes i repræsentantskabet, det vil sige i specialklubformændenes kreds. Bestyrelsen skal stå for den daglige drift f.eks. markprøver mm Bestyrelsen vil have række udvalg som støtter denne. Den nye organisation betyder at beslutningskompetencen ligger ved specialklubformændene og de kan derved selv styre udviklingen af vores hunde. I medgift får vi en kortere kommandovej til DKK.

Jeg tror denne proces har været god for FJD, alle beslutninger er taget enstemmigt og vores møder har været særdeles konstruktive alle har budt ind.

DKK har hele vejen været enig i det af FJD fremlagte, med DJ er der nogle knaster der skal høvles men jeg tror på vi kommer i hus.

Der er nedsat en række udvalg til at skabe et grundlag for den nye organisation. Jeg er så heldig at jeg vandt jobbet som formand for vedtægtsudvalget, der ud over er det et økonomiudvalg og et udvalg der skal se på kommissorier for udvalgene under bestyrelsen.

Af væsentlige ændringer i forhold til sidste generalforsamling er at ungdomsklassen ført tilbage til 24 måneder og udtagelsen til forårsmesterskabet og danmarksmesterskabet er ens.

For nærværende er følgende repræsentanter placeret i DJU udvalg.

Dommerudvalget (DUV)

Bjarne Axelsen

Assistent:

Uffe Jacobsen

Fuldbrugsprøveudvalget (FUV)

Gorm Henriksen

Lars Koch

Udvalget vedr. Hundeweb (WEB)

Birte Johansen

Ellen Jørgensen

Jens Waldorff-Hald

Giveprøven:

Igen i år havde vi en god prøve med ca. 100 tilmeldte hunde over to dage. Desværre var der et enkelt terræn der svigtede mht. fugle begge dage. Jeg tror ikke det kan undgås, men der ingen tvivl om at terrænansvarlig og terrænledere gør hvad de kan for at det skal lykkedes. Der skal lyde en stor tak til hjælperne som gør et stort stykke arbejde. Vi havde en hyggelig aften med god stemning hvor bl.a. jubilarerne blev hyldet på behørig vis.

Øvrige markprøver, forår:

Korthåren var rigt repræsenteret på forårets prøver med mange flotte resultater. Ca. 50% af de startende korthaar i foråret er blevet præmieret. 11 hunde var udtaget til DKK mesterskabsprøve. Det lykkedes for:

·         1. vinder HP Toes' G Ring Dk05287/2011, Frederik Tamer

·         3. vinder HP Weim-Bo's Casi Dk06904/2012, Allan Grundahl

·         5. vinder Petermann's N-Emmie Dk11254/2013, John Okholm

Klubbens efterårsvinderklasse:

Klubbens efterårsvinderklasse blev igen i år gennemført i Sønderjylland, på terræner omkring Klovtofte og Rødekro. Prøven blev gennemført på gode terræner, hvor der var godt med fugle. Med 37 tilmeldte hunde der burde vi kunne præstere lidt flere. Spisningen var flyttet i år, det gav lidt mere kørsel. Hans Martin har allerede meddelt at vi i år 2018 er tilbage i de gamle rammer.

Øvrige prøver, efterår:

Efterårets udbud af prøver er stort, det er muligt at gå på prøve fra sidst i august til sidst i november. Korthåren har været rigt repræsenteret på prøverne og gjort det godt.

Det samme gør sig gældende for vinderklasserne hvor vi placerede os således vi fik 8 korthår med til DM. Af de 11 hunde der var med over middag var der 3 korthår, som placerede sig således:

2. vinder CK
Petermann’s N-Emmie , EF: John Okholm
3. vinder CK
Ørstedmark’s Cita O E F: Jørn Rasmussen
4. vinder

Ørstedmark’s Kaya, E F: Jan Pico Sørensen, Elmevænget 3, Ejby, 4623 Lille Skensved

Fuldbrugsprøve:

Korthaaren har også deltaget på fuldbrugsprøverne i det forgangne år og det er blevet til mange fine resultater.

Alt i alt syntes jeg det har været et godt år for korhåren også på championat siden med følgende hunde:

Dansk Jagtchampion:

DKDK09815/2015 ZAR Preben Bach Christensen, Skanderborg

DK04284/2013VITUS () MARTIN NIELSEN, KASTRUP

DK04286/2013 Fie, Steen Kirk Jensen, Lem St
DK06309/2012 Toes’ H. Gysse, E/F Niels J. Nielsen, Spøttrup (dog først konstateret i 2017)

DKCH:

DK04554/2013 Troldfuglens My, LAILA BILBERG, SØRVAD

DK10827/2013 CATO JACOB SØRENSEN, THORSØ

DK06760/2013 BISLEVS CITTA HENNING SKRIVER, NIBE

Der er optaget 5 hanner og 5 tæver i avlsregisteret.

For mig har det været et begivenhedsrigt år hvor jeg har haft tid til at komme rundt på prøver og hilse på korthaars folk og de andre. Jeg har mødt glade og positive mennesker hvor nogle af dem har input for at gøre vores race bedre og det er meget velkomment. Jeg føler vi har skabt plads til uenighed og vi har skabt plads til vores race uanset hvor den kommer fra. Meget af min tid i 2017 er gået med organisationen af den stående hund i Danmark, det er utroligt spændende men jeg glæder mig til det er færdigt.

Jeg skal ikke undlade at komme med et surt opstød til sidst. På min rundrejse til aktivgrupperne 2016/2017blev der fra alle sider udtrykt ønske om et opdrætterseminar. Det afholdt vi så den 3 FEB i i år, Helle Friis Prochowsky fra DKK kom og afholdt en 4 timers seance. Helle er en utrolig vidende og dygtig formidler, så alle fik noget med der fra. Det var ikke det sure opstød det kommer nu, vi var 31 deltagere, 6 fra bestyrelsen, 5 fra langhårsklubben. Det betyder at 20 medlemmer havde fundet vej til Ejby finder jeg i underkanten. Tak til dem der bakkede om op arrangementet.

En nyhed er, at vi fra 2019 vil lade hvalpekøbere som melder sig ind i klubben, og ikke tidligere har været medlem af klubben, være kontingent fri det første år.

Jeg vil gerne ønske alle der har opnået gode resultater tillykke og sige tak, fordi I viser vores race frem.

Jeg vil også gerne sige tak til dem der har ydet en indsats, stor eller lille, uden jer er der ingen klub.

Afslutningsvis vil jeg gøre opmærksom på at kassereren er på valg næste år og ønsker ikke genvalg. Vi skal finde en kasserer.

Skal vi rejse os og udbringe et trefoldigt leve for korthaarklubben

Dette var formandens beretning.

Per Kaa Kristophersen

Herefter gennemgik dirigenten formandens tale i hovedtræk.

Der var følgende bemærkninger til formandens beretning:

Otto Brunhøj informerede om, at han syntes, det var trist, at derby-prøven var nedlagt. Kunne i den forbindelse oplyse, at i Tyskland var der indført skærpede avlsrestriktioner. 31 mar. afholder han en derby-prøve med plads til 10 hunde.

Replik Formanden: Per syntes, det var bekymrende, at Tyskland sætter sig ud over FCI’s regelsæt, samt at vore avlsprøver ligger i fælles markprøveregler. Derudover er der få, som rent faktisk ønsker denne prøve.

Replik: Johan Sørensen fulgte op med sine synspunkter vedr. derby-prøven, som påtalte, at denne prøve gik ud på at se på hundens muligheder.

Replik: Martin Ellegaard udtalte sine synspunkter og kunne ikke se nogen fordel ved denne prøve.

Bredsten udstillingen

Freddy Madsen: Vedr. de to hunde, som blev bortvist, spurgte Freddy ind til den Jet 1 ”anlæg og div.” hos ung hunde, om det var noget for KHK.

Replik fra formanden: Mente, at vi på vore nuværende prøver, så div. anlæg hos vore hunde, samt at vore respektive dommere ved div. prøver også kunne ”spotte” evt. uønsket adfærd hos vor race.

Replik: Leif Anker påtalte som dommer, at det ikke var en dommers opgave at ”se”, hvad der foregik bag ved dommeren, mente ikke det var deres opgave. Samt de kun ”dømte” det de ”så” på marken.

Hvalpe

Otto Bruunhøj: Opfordring til bestyrelsen om at lave en udtalelse/regelsæt i forbindelse med avl og brug af hanhunde. Oplæg/skriv fra bestyrelsen til DKK vedr. brug af udenlandske hunde, som skal godkendes af DKK

Replik fra formanden: Opfordring til Otto om at sende hans evt. forslag til bestyrelsen.

Uddannelse

Otto Brunhøj påtalte, at en gruppe 7-dommere ikke er så præcise som vore egne korthaars-dommere.

Opdrætterseminar

Leif Anker: Ros til bestyrelsen for til et godt optrætterseminar.

Beretningen blev enstemmigt godkendt.

5.   Fremlæggelse og godkendelse af det reviderede årsregnskab 2017

Kassereren fremlagde regnskabet for 2017.

Regnskabet blev enstemmigt godkendt, og dirigenten meddelte ansvarsfrihed til bestyrelsen for det forelagte regnskab.

Spørgsmål fra Tonni Lønne: Hvad er årsagen til årets underskud?

Replik Kassereren: Det fremgår af regnskabet, og årsag er bl.a. div. Klubtilskud - såsom årbøger og div. prøver.

Spørgsmål: Hvor mange medlemmer er vi i klubben?

Replik Kassereren:584 medlemmer pr. 31.12.2017

Herefter blev regnskabet enstemmigt godkendt.

6.   Fremlæggelse af budget for 2018, fastsættelse af kontingent 2019.

Budget 2018 Møder stigning kr. 12000 skyldes opdrætterseminar samt Familiedag.

Tonni Lønne: Har man diskuteret en minimumskassebeholdning i klubben.

Svar: Nej, men det vil bestyrelsen herefter drøfte og melde ud.

Kontingent 2019: Bestyrelsen indstiller til uændret kontingent. Dette blev vedtaget.

7.   Valg af bestyrelsesmedlemmer, på valg er for en 2-årig periode.

Niels Erik Kromann    - modtager genvalg

John Okholm             - modtager genvalg

Begge genvalgt

7.    Valg af suppleant for en 2-årig periode

Jørgen Christensen    - modtager genvalg

Genvalgt

8.   Behandling af indkomne forslag

Forslag til behandling på Korthaarklubbens generalforsamling.

Birte Johansens motivation.

Selvfølgelig skal løbske tæver deltage under de rammer DJU sætter. Om en løbsk tæve kan deltage i matchning eller ej, forudsat der ingen hanner er, er nok ikke så vigtig for den enkelte tæveejer - det er at deltage, og dermed få mulighed for en præmiering.

Vedrørende de andre tæver på det røde hold, om de kan deltage i matchningen, er jeg ikke enig i bestyrelsens vurdering. Hundene er jo ikke i kontakt med hinanden. Og de ikke løbske tævers ejere kan jo have løbske tæver derhjemme, det kan alle andre der deltager eller er tilskuere på prøven også.  Ja for den sags skyld kan der ligge løbske tæver i bilerne. I kan ikke forhindre folk med løbske tæver at dukke op som tilskuere (i princippet med eller uden hund). Det kan jo også være bondemandens løbske tæve er luftet på marken inden vi kommer, eller en tilfældig forbipasserende har en løbsk tæve der luftes.

Birte argumenterede herefter for sit forslag, herefter var der kommentere for og imod forslaget fra forsamlingen.

Birte Johansens forslag.

Dirigenten omformulerede herefter forslaget i to dele som kan ses nedenstående for at tydeliggøre, hvad der herefter kom til afstemning.

1) Der opstilles et ”rødt hold” (løbske ”tæver) hold på klubbens hovedprøve:  Forslaget blev vedtaget.

2) Ikke løbske tæver fra det røde hold kan deltage i matchning:

Forslaget blev vedtaget.

Bestyrelsens forslag

3) Såfremt forslag 1 bliver vedtaget, skal der være mindst 5 løbske tæver for at lave et hold.

Forslaget blev vedtaget.

Spørgsmål fra Martin Ellegård: Er Parring af sort/sort tilladt?

Replik Formanden: Vi har pt. ingen avlsrestriktioner. Såsom det er lige nu, er alt tilladt

Dirigenten takkede for god ro og orden, hvorefter han overdrog generalforsamlingen til formanden.

Formanden takkede herefter K.K. for sin måde at afvikle samt styre generalforsamlingen.

Herefter var generalforsamlingen slut, og man overgik til at dele pokaler ud.

K K  Jensen
_____________________________