DANSK JAGTHUNDE UDVALG

v/ respektive formænd

10. februar 2016

Vedr.: prædikatet/kategorien IFF – Ikke for fugl

Dommerudvalget har fra markprøvedommernes ERFA-grupper modtaget feedback på spørgsmålet om prædikatet/kategorien ”Ikke for fugl” ’s anvendelse og betydning. Et flertal af de kontinentale ERFA-grupper ønsker prædikatet/kategorien fjernet fra Fælles Markprøve Regler (FMR).

I FMR § 11 stk. 1 står: En hund, der ikke har haft chance for fugl, og hvis præstation i øvrigt har berettiget den til en 1. præmie, tildeles betegnelsen ”ikke for fugl”.

I FMR under ” Dansk Jagthunde Udvalgs retningslinier for afvikling og bedømmelse af vinderprø-ver for kontinentale og engelske racer” står der under 3. Kategorier: IFF  En fejlfri hund uden chance til fugl og hvis præstation i øvrigt har berettiget den til en 1. præmie i ÅK/BK.

På DJU’s bestyrelsesmøde den 3. februar 2016 blev det besluttet at sende spørgsmålet til høring i FJD’s specialklubber, så hundeførerne på klubbernes medlemsmøder og generalforsamlinger får lejlighed til at give deres mening til kende om, hvorvidt prædikatet/betegnelsen ”Ikke for fugl” skal udgå af FMR under § 11 stk. 1. gældende for ungdoms-, åben- og brugsklasse. Ligeledes ønskes ta-get stilling til, om betegnelsen skal udgå af kategorierne i vinderklasser med deraf følgende konse-kvens for videre afprøvning.

DJU vil på basis af de høringssvar, der indgår, tage stilling til evt. ændringer af FMR på disse to punkter.

På Dommerudvalgets vegne

Ove Nissen Nielsen